lördag 16 januari 2010

T&J baconkryddade korv med rotfruktsstomp och glöggmarinerade rosmarinäpplen, Melon och blodapelsinsallad med nötter och cranbarries + en last till




Var inne på mitt Kungsholmskontor i fredags och svängde som vanligt förbi Taylors & Jones och plockade upp lite sköna korvar efter en trevlig lunch med Tiger. Korvarna fick sällskap av vad som fanns hemma för dagen. Har börjat att bara försöka köpa en huvudingrediens och sedan komponera ihop något av det befintliga hemma.

Slutligen last nr 2 (semlor var nr 1) - Tanqueray gin, is, citron och "aningens" tonic water.

Stomp - koka potatis, morot, persiljerot och kålrabbi mjuka. Stampa grovt med lite smör och grädde - fyll en formring. (för oss på LCHF tar man LITE)

Äpplen - tärna äpplen, låt äpplena marinera i ca 10 min i glögg (hade ngn variant med cognac) och rosmarin. Stek hastigt i smör innan servering.

Fruktsallad - tärnad melon och blodapelsin, torkade tranbär och lite smulad valnöt. Turkyoghurt, vispad grädde, floursocker och skrapad vaniljstång blandas (görs ganska söt)

4 kommentarer:

Annika sa...

Tanqueray eller Bombay Saphire - det är nog dött lopp? Både vad gäller den goda smaken, och flaskans utseende.
Jag längtar tills på fredag. Då börjar mina äldsta barns simskola igen, vilket innebär att jag tar mig till Kungsholmstorg, och får slinka bort till Taylors & Jones. Abstinens är bara förnamnet!

Silver sa...

Bombay är för fruktig för min smak, det blir det gröna valet 100 av 100 för min del. Vi kanske ses vid T&J vad det lider, brukar som sagt ha en sväng där på fredagarna ibland :)

Annika sa...

Det har du rätt i. Jag har inte druckit Tanqueray på ett tag, men den lyckas ju vara "stark" utan att smaka "spritigt".
Ja, man vet aldrig vem man springer på på T&J! Får hålla ögonen öppna; annars har jag delat fokus på mina två yngsta och på korvdisken.

Elin sa...

Tanqueray är min absoluta favoritgin!