söndag 17 januari 2010

Broccolisoppa med lättrökt bacon, Oxrullader med min surkål



Vi fortsätter att tömma kylen och grönsakslådan och försöker fixa juste mat med vad som finns hemma.
Soppa - dela ett broccolihuvud, lite vårlök och en skalad potatis, koka allt i saltat vatten i 20 min, mixa och slå i lite grädde, salt och peppar, sjud ytterligare 10 min. Servera med stekt fint bacon från T&J

Oxrullader - lövbiff bankas riktigt tunt, gör en fyllning av; Heinz chillisauce, senap, Sweet Baby Rays Barbecuesås, lite smulad torkad svamp, tomatpure, vitlök, salt, peppar och lite olivolja. Bre ut fyllningen på lövbiffen och rulla ihop och packa i en panna. Slå på rött vin och hackad persilja och lite hackad vårlök, sjud i 45 min.

Surkål - en variant som inte sett röken av mjölksyra. Strimla vitkålen på mandolin, sjud med vitvinsvinäger och vitt vin, salt och peppar i ca 30 min. Lägg på burk och stompa så att fibrerna mjuknar, kyl över natten.

Kokt potatis till syndarna....

1 kommentar:

Annika sa...

Vilket suveränt tillbehör till oxrullader! Låter hur gott som helst.