måndag 6 april 2009

Kokt rimmat sidfläsk med bönsallad, karré med kantarellsås, hallon och björnbärsglass




Rimmat fläsk - sjud det rimmade sidfläsket i ca 1 1/2 timma, skär en tunn skiva och servera med en sallad på svartabönor, ruccola och vinegrettdressing. Lite lök och rödvinsreduktion ringlades över.

Fläskkarré - marinera steken i rödvin och örter/vitlök i ett par timmar (inspiration Annika på http://www.smaskens.nu/2009/04/helstekt-rodvinsmarinerad-flaskkarre.html), kör sedan steken på låg värme ca 80 grader i många timmar..... jag plockade min efter 6 timmar på 60 grader (rosa och saftigt) - många låter fläsket gå långt längre 70 grader + men jag tycker det är att förstöra köttet.

Kantarellsås på portvin och grädde.

Glass - sjud en vaniljsås på 4 äggulor, 5 dl grädde och vanilj på svag värme - kyl. Koka ihop bären med socker - kyl. Kör sedan rubbet i glassmaskin.

2 kommentarer:

Annika sa...

Jag är lite fegare än du med karrén. plockar ut den vid 75 grader. Skall pröva lögre temp nästa gång. fast, jag hade ben i mi karré, och då kjänns det som att det krävs högre temp?

Silver sa...

Prova - du kommer gilla det! Det borde inte spela någon roll att det är ben - det viktiga är att sätta termometern mitt i steken och inte nära/på benet. Lycka till och berätta gärna vad du tyckte.