torsdag 3 februari 2011

Matlag - 3 sorters fett, Annsofies ostkaka, Kalvbräss i maderiasås, Rödvinsbräserat lammlägg med gräddkokt kål, Saftsoppa med chokladnötter B/W







Matlag med Mr Black, Mr Orange och Mr Tiger - själv stod jag för meny, shopping och förhoppningsvis glada tillrop (läs instruktioner...). Kul hade vi i vart fall och satsade mer på mat än foto. Damer på besök till middagen.

3 sorters fett - 1 - min lufttorkade griskind, 2- knaperstekt rökt späck med bulgarisk fårfeta, 3 - rostade märgben (225 grader i 30 min) med gremolata och kapris, alla på surdegsbröd

Annsofies ostkaka - snott under ett naprapatpass... riv Västerbottenost, blanda med en äggula eller två, en skvätt grädde, lite tryffelolja och hackad talleggio (de senare min tvist), lägg i form och grädda i ca 40 min på 150 grader, kyl och skär i kuber, servera med forellrom, gräddfil och hackad gurka

Kalvbräss - blanchera brässen i 1 min, ta upp och putsa ren från hinnor, dela i mindre bitar, panera i mjöl och stek rosa i smör, servera med torrostade valnötter och madeira sås på madeira, grädde och lite fond

Lammlägg - fräs läggen, lägg på plåt med lite morot och lök, slå på ett kraftigt bra vin (typ Amarone), kör i ett par tre timmar på 100 grader. Servera med vitkål som kokats med lite vitt vin, vinäger och grädde i 45 min.

Saftsoppa - koka soppa på jordgubbar och fruktsoda, sila, servera med bär och delade hasselnötter doppade i vit och mörk choklad.

2 kommentarer:

Anonym sa...

helt underbart att följa din blogg, finns ingen som inspirerar mej så mycket som du....
årets kock... det är du!!!
känner alla underbara smaker i din matlagning...tack för dej!
håller mej till lchf och i stort sett allt funkar utmärkt....
nu ska här handlas och lagas go´saker.. christine

Silver sa...

Christine - vad säger man!!........ ett stort och stolt "Tack"!!! Hoppas shoppingen blev lyckad.