tisdag 9 november 2010

Tuppleverpate med ingefärslingon, Pepparrotskött, Turkisk yoghurt med frukt och nötter




När jag var och handlade på Ålstens kött i veckan hittade jag en förpackning tupplever (såååååå annorlunda än kycklinglever...eller) som jag inte kunde motstå trots att det bara är jag och näst äldsta sonen som äter.


Pate - körde som vanligt på en höft, mixa levern rå, smält lök och vitlök i smör, slå på grädde, lite älgfond och cognac, sjud och reducera, vispa ner en stor bit smör och red eventuelt av till lätt "stuvningstjocklek", mixa med levern. Fodra en form med späck eller bacon, baka i ugnen på 125 grader i ca 1,5 tim, kyl. (Den bästa paten jag gjort, det var det myckna smöret som fick den att nästan at smaka anklever..) Servera med lingon som fått sjuda med ett par droppar tranbärsjuice, floursocker och nyriven ingefära.

Dillkött - dela högrerev i kuber, sjud i lite vitt vin, buljong och lite lagerblad i 2-3 timmar, lägg i lite blandade rotfrukter och grädde sjud i ytterligare 1 tim. Servera med nyriven pepparrot.

Dessert - turkyoghurt, mandarin, passionsfrukt, granatäpple, valnötter och honung

3 kommentarer:

Annika sa...

Låter som en grym paté! SJälv samlar jag på anklever, som du vet...men borde kanske pröva en kycklingleverpaté med mycket smör i under tiden?

Silver sa...

Annika - inget slår ju anka men om man toppar upp kyckling/tupplever med ganska så bra med smält smör som sedan stelnar så får man en riktigt ok konsistens och smak. Den här var jag riktigt nöjd med.

Ulf sa...

Uppskattar att du berättar ungefär hur de går till och skall samanställas! Tupplever låter kul men är det så stor skillnad från en killing eller är det just det roliga att det är en tupp? kram U