onsdag 3 november 2010

Halloween pasta AKA bläckfiskpasta med löjromsås, Bergtunga med glömd sås och smörstekt majrova och selleri, Äppel och vinbärskaka




I dag blev det tillfälligheternas middag. Hustrun ville ha sin favoritpasta dvs svart bläckfiskpasta med löjromsås, först efteråt kom vi på att det faktiskt var kvällen (lördags) då ungarna sprang runt och terroriserade granskapet - också orange och svart på tallriken. I går till lammet hade jag förberett en kall mild vitlökssås, den glömdes förstås bort i kylen och fick med lite justeringar blev en sås till bergtungan. Kakan gjorde jag på känn och det funkade.

Pasta - Smält lite charlottenlök i smör, slå på vitt vin, reducera, på med grädde, reducera ytterligare, vänd ner massor av löjrom och dill, servera pronto med nykokt bläckfiskpasta.

Bergtunga - salta och peppra fileerna, rulla ihop och lägg i smörad plåt, koka en sås på creme fraiche, vitlök, olivolja, persilja, vitt vin, grädde och lite fond, slå på såsen och kör i ugnen på 125 grader tills firren är klar. Servera med tärnad majrova och stjälkselleri som råsteks i smör.

Kaka - verkligen inte min grej men jag testade och det lirade, vispa ihop ett par ägg med råsocker, vispa ner lite vetemjöl och smält smör, rör sist ner lite bakpulver - det här skall då likna någon form av sockerkakssmet - toppa med mandolin skivade tunna äppelbitar (Gravensteiner hade jag) och lite röda vinbär (för det hade jag hemma), på med lite kanel, ett par klickar smör och lite råsocker, grädda i ca 200 grader till fin färg och klar. Servera med löst vispad grädde.

Inga kommentarer: