onsdag 16 juni 2010

Fisksoppa Grön med Ebbas mortlade aioli



Fisksoppa kommer ofta med saffran, paprika eller annat som gör den röd och glad. I dag kände jag mig grön och även fast det är "så ute" att tänka på färger när man lagar mat så gick jag för ett ljust grönt tema till fisksoppan. Som gästkock hoppade kära hustrun in och fick till en kanon-aioli.

Soppa - koka en fuskbuljong på vatten, vitt vin och ett par grönsaksbuljongtärningar, släng i skivad, tärnad eller vad man nu vill vårlök, salladslök, grön sparris, blomkål och fänkål, sjud i 10 min, lägg sedan ner tärnad torsk och kolja tillsammans med en kasse blåmusslor, sjud i ytterligare 10 min. Vräk i nyhackad dill.

Aioli - mortla 4-5 vitlöksklyftor, knäck i 2 äggulor, fortsätt att mortla samtidigt som olivolja droppas i. Salta.

Inga kommentarer: