söndag 22 augusti 2010

Kalv på två sätt med portvinssås



Halva gänget älskar kalvlever, den andra halvan (tunnisarna) vägrar. Lösningen var att bjuda på lever och kalvfärsbiff - alla glada!

Lever - salta och peppra, stek tills rosa i smör.

Biff - mal köttet på finaste skivan, blanda i lite ströbröd på surdeg, salt, peppar och grädde och 1 ägg. Stek och låt sedan gå klart i ugnen.

Sås - smält lite charlottenlök i smör, slå på lite portvin, sjud en stund, slå på grädde och sjud till klart.

Servera med kokta tärnade rödbetor, bondbönor, lite kapris och bacon.

4 kommentarer:

Erka Perka sa...

Aha! Jag fick just en bit kalvkött över från min malning till wallenbergare. Ska nog prova dina kalvbiffar med tillbehör. Låter jättegott!

Annika sa...

Levern ser helt fantastisk ut. Jag skulle inte tveka en sekund att äta kalvlever tillagad av dig. Själv är jag lite halvmesig, vet inte riktigt om jag skulle..."våga" laga det själv. Nöjer mig än så länge med att äta det, på rätt plats, tillagad av rä'tt person. SOm när vi var på HIX i London i april. Gudomligt!

Silver sa...

EP - lycka till, skall hålla koll om de kommer upp hos dig.

Annika - kom igen, klart du (om inte vet jag inte vem som skulle vara bättre skickad) fixar det, varför inte?

Erka Perka sa...

Hej igen Silver, i söndags blev det (ungefär) dina biffar med tillbehör. Bloggade om det igår. Tjingeling!