tisdag 20 april 2010

Toast på lammhjärta, Rödvinsbräserad oxkind, "matig" puré på jordärtsskocka





Var nere hos Latinpojkarna i Hötorgshallen igen (handlade sida vid sida med Matälskaren - gav mig dock inte till känna). Testade lammhjärta för första gången - vilken hit! (Min bild men bild-idé lånad från Fergus H) Oxkind fanns också - går inte att misslyckas med.

Lammhjärta - marinera hela hjärtan i rödvin, olivolja, vitlök, salt och peppar i minst 1 dygn, skiva hjärtat i ca 5 mm tjocka skivor, stek i het panna med smör, lägg ner riven vitlök, lite ungersk paprikapulver, hackad tomat och persilja, salt och peppar, låt puttra i ca 5 min. Servera på nybakt bröd som fått gå i panna eller brödrost en stund. Jag lät mitt bröd jäsa i 1 dygn i kylen och sedan 6 timmar i rumstemp. (vatten, vetemjöl, olivolja salt och lite jäst)

Oxkind - putsa kinden, salta och peppra, bryn i smör, tjoff! - på med flarra rödvin och ett par lagerblad, på med lock och ner med temperaturen, sjud långsamt i 3 - 4 timmar, reducera såsen och späd eventuellt med lite grädde.

Puré - koka skockorna mjuka, blanda sedan 2/4 skockor, 1/4 smör och 1/4 grädde. Salt och peppar.

Sallad Gotländsk minigurka

Inga kommentarer: