söndag 25 april 2010

Kalvkotlett med syrad färsk vitkål, potatissallad med bondbönor, Ostar, Rabarber och jordgubbs cheescake (typ)







Har aldrig varit så road/duktig på det där med att baka men i går försökte jag komponera ihop något som kan liknas vid en hybrid mellan paj och cheescake - ganska lyckat tror jag. Grönsakshandlaren hade favoritbönan inne - ett par hekto bondbönor inköptes. Han hade även fantastiskt spröd färsk kål som skulle kunna ha ätits som den var som sallad men jag valde att syra den inspirerad av min gode vän Tony T.

Sallad - koka färskpotatis (Italiensk) och bondbönor. Skala bönorna, blanda grönsakerna med smör och hackad bladpersilja medan de fortfarande är ljumna så att smöret smälter.

Syrad vitkål - hyvla kålen fint på mandolin, slå över generöst med äppelcidervinäger, lägg på en tygnd och låt så i kylen minst 8 timmar.

Paj - gör ett paj skal av vetemjöl och smör och aningens vatten, låt vila ngn timme i kylen. Kavla ut i och klä en form med avtagbara kanter. Marinera jordgubbar i vitt vin och socker ett par timmar. Hacka rabarberna ganska fint och lägg i skalet. Gör en fyllning på ett paket Philadelphiaost, lite creme fraiche 2-3 ägg och socker, vispa ihop och slå i skalet. Grädda på 200 grader i 30 min. Låt svalna. Serverade pajen med en jordgubbsöl.
Ostar

Inga kommentarer: