tisdag 23 februari 2010

Ljumna balsamicomarinerade champinjoner och zucchini, Foliebakad vildsvinsstek, bön o gorgonzolapuré, rönnbärssylt, rödvinssås med märg, Creme caramel


Grönsaker - marinera skogschampinjoner, tärnad zucchini och delade sockerärtor i riktigt fin lagrad balsamicovinäger i ngn timme med lite salt och peppar. Släng i mungbönkärnor och stek i het panna några minuter. Servera med hyvlad Trentino ost.

Gris - gör ett foliepaket med steken, en smörklick, örter och vitlök. Vik i hop och stick in termometer,, kör i ugnen på ca 100 grader till innertemp ca 63 grader (rosa).

Bönpuré - blötlägg vita bönor i minst 8 timmar. Koka bönorna mjuka i saltat vatten tillsammans med ett par lagerblad och en rosmarinkvist i ca 1 tim. Mixa bönorna släta tillsammans med lite grädde och gorgonzola.

Sås - smält lite charlottenlök i smör, slå på lite socker och sedan rödvin, reducera en bra stund. Vispa sedan ner märgen från de märgben som blev över från igår.

Rönnbär - plocka frostnupna rönnbär (mina plockade jag i höstas och la i frysen) och sjud med muscavodosocker och ett par droppar vatten i 10 min. Kyl.

Creme Caramel

2 kommentarer:

Chezsofia sa...

Mycket inspiration här som vanligt. Låter speciellt intressant med bön- och gorgonzolapuré. Det ska jag definitivt böra med mig och prova i min strävan efter att använda mer bönor och linser i matlagningen.

Silver sa...

Kul om du blev inspirerad - osten gjorde att purén fick en lite rundare smak. Håller span efter dina baljväxt recept.