lördag 6 februari 2010

Kafferubbad entrecote med tomatsås Heston-style, champinjoner a la grecque, Ostar








Entrecote - mortla kaffebönor (Minas hade jag) så att de är "mer än kokmalda", gnid in kaffe, peppar och salt i köttet, ta lite lagom med kaffet, det skall inte dominera. Vila i rumstemperatur i någon timme. Stek i het panna.

Tomatsås - har en Heston Blumentahl period just nu så jag testade hans tomatsås men med en extra liten twist - jag lät ett par av tomatstjälkarna koka med i såsen. Tanken var att eftersom det sitter så mycket doftaromer i stjälken så borde det även lyfta såsen. Jag lät även mina kärnhus koka med innan jag silade. Vet ju inte hur såsen skulle smakat utan dem men bra blev det! Serverades i snapsglas.

Champinjoner - stek i olivolja, lägg ner i en dresing av citron, olivolja och vitlök. Låt svalna.

Klyftpotatis till flickorna (rapsolja, flingsalt och peppar)

Ostar - Peccorino, Jokkmokksost (Skabrams Gårdmejeri, köpt hos Fröken Nilsson i Ålsten), Baskisk bondost

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad har du för tallrikar, dom är riktigt schyssta.
/Johan

Silver sa...

Johan - det är Ikeas enkla....