lördag 13 februari 2010

Ljummen sallad på lammlägg, Ribeye steak med jordärtsskocksgratäng, sallad med 70tals dressing, nybakade semlor XL





Lamm - koka lammläggen i rött vin och vatten i 2-3 timmar, bena ur. Stek hastigt haricots verts och småtoimater i smör och salt. Låt svalna något. Vänd i allt tillsammans med sallad.

Entrecote - kanon ribeye steak (entrecotestycket med ben som benats ur och bundits upp) från pojkarna på T&J (den här biten hade nog hängt en stund i deras skåp - riktigt mör). Salta och peppra - stek på i het panna ngn minut. In i ugnen på 80 grader tuill inner temp 56-58 grader.

Gratäng - skiva skockor och potatis tunt i mandolin, lägg ner i form med lite smörklickar (jag drog i en skalk med fetaost också), salt och peppar och bussigt med grädde. Grädda i ugnen på 225 grader till klart och fin färg.

Salladsdressing - vanlig plocksallad fick sällskap av en gammal klassiker - svensk Slottssenap, ganska mycket socker, lite vinäger, och neutral olja.

Semlor - bakade karedemummabullar med fröknarna R o L dagen innan. Frös in och tinades upp igår. Fylldes med nygjord mandelmasa - madlar, socker och lite grädde mixas. Det var första gången jag gjorde det och det kommer inte hända igen att jag köper mandelmassa - jag och de andra semelfanses var eniga, denna slog det mesta. Unge herr A fick en semla modell XXL.

1 kommentar:

Annika sa...

Härlig middag! Jag har aldrig köpt kött hos T&J, men det måste snart bli av. Beundrar alltid det jag ser när jag är där.
Ja, angående mandelmassan, så intämmer jag givetvis med dig ;).
(För övrigt tackar jag för att din sallad med lammlägg påminner mig om att jag ännu inte bloggat om de lammlägar jag lagade i december.)