måndag 1 februari 2010

Friterat ostron med lök och fänkålsmarmelad, Musselsoppa, Hälleflundra brysselkålspuré, morot och svartrot, beurre blanc, Apelsinpudding, Ostar







Ostron - ta ur ostronen, dubbelpanera (vetemjöl, äggula, ströbröd) fritera hastigt i het olja.

Marmelad - koka ihop skivad lök och fänkål med lite vitt vin och socker. Svalna

Musselsoppa - koka en fin buljong på skrov och huvud från trevlig fiskhandlare (Fiskeläget that is). Tärna morot fint, hacka vårlök. Lägg i grönsakerna med musslorna i fonden tillsammans med lite vitt vin och grädde, koka i ca 10 min. Red eventuellt av. Servera med smördegsbröd. Köpe färdig deg som penslades med lite äggula. Toppa med sesamfrö, kummin och saltflingor.

Hälleflundra - lägg portionsbitar på ett bleck, salta och peppra, baka av i ugnen på ca 100 grader.

Brysselkål - snott från åretskocktävlingen - koka brysselkålen i saltat vatten i ca 30 min. Mixa med grädde, smör och salt och peppar.

Morot/svartrot - strimla tändstickstjockt (jag gjorde mina med mandolin), stek hastigt i smör.

Beurre blanc - koka ihop vittvin, vitpeppar och finhackad charlottenlök till knappt något finns kvar. Vispa ner rumsvarmt smör i reduktionen.
Apelsinpudding - fileea apelsin och lägg i ugnsfast portionsform, strö lite kakao över och ett par droppar cointreu. Värm grädde med socker och vaniljstång. Vispa ner grädden i ett par äggulor. Slå äggblandningen över apelsinen och grädda i 150 grader. Kyl och bränn av med socker. Creme brulee med apelsin - typ.

2 kommentarer:

Annika sa...

Ha! Så kul att också du fastnade för Linus Ströms brysselkålspuré! Jag lagade det i lördags ;). Suveränt gott. Lyckades t o m forma min puré till vad som nästan såg ur som ett ägg. Och crudité ovanpå, inte lika snygg som hans, men ändå...

Härlig meny, förresten. As usual.

Silver sa...

Lite knäckt att man inte kommit på att testa detta själv först - men håller med om att det blev riktigt gott. Min uppläggning blev ju inte direkt ett ägg - vet inte riktigt vad jag tänkte på.....