tisdag 27 oktober 2009

Hummer, laxtartar, långbrässerad fläskkarré med äppelchutney





Hummer - kokt som igår

Laxtartar - hacka röktlax och blanda med finhackad tomat och gurka och lite citronskal. Servera med gurksallad och lite olivolja.

Karré - lägg karrén i en trång gryta, lägg i bitar av äpple, morot, lök. Häll på öl - jag tog Belgiska Maredsous no 6. Sätt ugnen på 100 grader och låt steken stå inne i 8 timmar under lock. Mixa vätskan och gör till sås.

Chutney - dela äpplen i rejäla bitar, lägg ner i kastrull med lite socker, piri-piri, svartpeppar och hackad salvia. Sjud långsamt i ca 15 min - kyl.

1 kommentar:

Sweden's Ford Fairlane sa...

Hmmm... jag sitter och läser dina recept och det vattnas i munnen - det enda jobbiga är att jag inte riktigt kan hitta ingredienser för att göra dem själv. För tillfället befinner jag mig i Accra, Ghana, och även om det finns köpcentrum med allsköns matvaror så får man leta lääänge innan man kan dunka in en "Hummer, laxtartar, långbrässerad fläskkarré med äppelchutney"-middag. Men fortsätt skriva, I like!