måndag 2 februari 2009

Hjortfärsbiffar med rökt sidfläsk, coleslaw och skön gurka



Biffar - blanda hjortfärs med lite brödsmulor (jag tog mina gröna med persilja och vitlök), grädde salt och peppar. Stek så att de får yta och låt gå klart i ugnen på ca 125 grader.

Sidfläsk fortfarande från Bromma Chark (ca 2-3 mm tjocka skivor) steks i samma panna som burgarna stektes (behåll stekflottet). Lägg fläsket i ugnen så det håller sig varmt. Stek sedan en brödskiva i baconfettet på hög värme.

Coleslaw på spetskål som strimlas. Blanda med lite hackat syrligt äpple och riven morot. Vänd ner lite mayo och gräddfil, salt och peppar och en splash vitvinsvinäger.

Servera allt på det stekta brödet och glöm inte den polska mjölksyrade gurkan - samma som märke som farmor alltid körde med....

Prep tid ca 15 - 20 min

3 kommentarer:

Anonym sa...

Sidfläsk, mjölksyra gurka och spetskål - lika underskattade som delikata läckerheter. God mat behöver verkligen inte kosta skjortan, vilket du visar med glans.

Silver sa...

Hej Peter, tack för inlägget. Man kanske skulle ta en utmaning och laga mat för en vecka för en 500-hundring till hela familjen med två trerätters till helgen.//Ola

Peter Streijffert sa...

Absolut Ola. Kolla här: Har precis fileat en Lax för 39 kr/kilot. En hel lax för 154 kr! Fyra stora filéer på 500-700 g styck. Plus ca 200 g avskrapat från benen till laxtartar. Jag räknar med att få ut fem middagar för fyra personer på detta. Att filéa laxen tog en halvtimme vilket gör 6 min per middag. Kostnaden blir 154/5= 30 kr.