tisdag 19 maj 2009

Nybakad blodpudding - en av mina favoriter


Blodpudding - 1/2 dl silat grisblod, ca 3,5-4 dl grovt rågmjöl, 1 flaska porter, salt, svartpeppar, kryddpeppar, malda nejlikor, mejram, ingefära, hackad späck, hackad äpple, en näve russin och 1/2 dl ljus sirap blandas ihop och hälls i smörad form, grädda under smörpapper och folielock drygt 1 timme på 175 grader i vattenbad. Kyl under press så att luftbubblor försvinner. Stek i smör och servera med rökt bogfläsk, stekt äpple och lingon.

2 kommentarer:

Fredric L sa...

Jag har provat några varianter av blodpudding från Bondens marknad i Hötorgshallen men inte tyckt att dom räckt riktigt ända fram, har funderat på att prova på att göra egen istället.
Var kan man köpa grisblod? Jag letade efter harblod för några veckor sen till 'Jugged Hare', men fick till sist nöja mig med nötblod som verkar enklast att få tag på.

Silver sa...

Hej Fredric, du kan köpa eller beställa grisblod hos Bromma Chark, kolla min länklista så hittar du adressen - lycka till!