tisdag 7 juli 2009

Havskräftor


Kräftor med aioli

Kräftor - känn en bra fiskare som hemlevererar sprittande havskräftor som precis blivit dragna ur Västerhavet..... koka en lag på vatten, vanlig dill, salt och lite socker, jag slängde även i en halv lök. Koka upp lagen så att det kokar häftigt, lägg i kräftorna, koka upp + ngn minut. Ställ ut kastrullen med lag och kräftor över natten, kyl sedan i kylskåp.

Aioli - mayo med vitlök. Jag gjorde min på hälften olivolja hälften neutral rapsolja

5 kommentarer:

Lisa sa...

gillar bilden.

så kräftsäsong med tidig start?

Silver sa...

Thx - här på västkusten fiskar man kräftorna året runt - till hösten kommer hummer....

Swedish Mike sa...

Mmmm... Havskraftor, eller lerhummer som det kallades hemmavid, sa mycket battre an de dar gyttjiga myrorna som de fiskar i sjoarna. ;)

// Mike

Niklas (Nyfiken på mat) sa...

Så gott, snygg bild!

Annika sa...

Herregud, jag blir helt förstörd när jag ser bilden och läser din beskrivning. Ibland saknar jag verkligen Göteborg/Västkusten. I synnerhet när jag läser om alla havets godsaker som ni njuter av!