fredag 24 september 2010

Ossobucco med svamp, små Glace au four




Ossobucco - pudra kalvlägg med lite mjöl, bryn i olivolja, lägg i lite lök, vitlök och skivad Karl Johansvamp, lagerblad, pressa över ett par citroner, lite vin och krossade tomater, lägg i ett par extra märgben sjud i 3-4 timmar. Pilla ur märgen ur extrabenen. Servera med gremolata

Glace au four - gör en botten av krossade italienska kex och smör, lägg på en kula glas (jag tog min passion/rönnbärsglass, vispa äggvita och lite floursocker fast, spritsa, kyl. Innan servering bränns marängen med en brännare

3 kommentarer:

Hans Lindfors sa...

Hej!
Trevlig och inspirerande matblogg. Kul med lite ovanligare ingredienser: lubb, grisfot, bräss, lammhjärta och torskkind – allt mycket gott tycker jag. Men också roligt med kontraster, dvs. klassiker i det svenska köket: jordärtskockssoppa, pepparrotskött, dillkött och kalvstek. Då blir Tore Wretman glad i sin himmel…
Ossobucco är en av mina många favoriter – den serverar jag ofta till våra gäster. ”Alla” tycks tycka om denna italienska klassiker, men jag är förvånad över att så få har lagat den själva. Ibland kan det vara svårt att få tag i kalvlägg (beroende på var man bor) men ett alternativ är att pröva med lamm- eller oxlägg. Ett pedagogiskt tips: du skulle kanske förklara vad Gremolata är, jag tror inte alla läsare vet vad det är…
Hälsningar från en matlagande man på Västkusten

Mikkan sa...

Oh, glace au four, det gjorde mamman min ALLTID till dessert på 90-talet när vi fick "främmat". Så underbart gott, då som nu!

Silver sa...

HL - tack för värmande omdöme. Vad gäller Gremolatan så är det klart att jag skulle lagt ut det.

M - blev faktiskt lite extra kul när all fick var sin liten egen.