tisdag 13 juli 2010

Svärmor fyller år - tomatsoppa, inlagdlax med dragonsås, stekt torsk och marulkskind, djungelgurka och rökta tomater, citronsyrad kål/fänkål, Granitée







Svärmor S fyller år och på önskelistan står fisk. Min fiskhandlare i Skärhamn hade kommit ihåg att jag tidigare i veckan frågat efter marulk och torkshuvud - nu fick jag ett fint marulkshuvud och två torskhuvud som jag kunde ta ut kind/hals och tunga ur - delikatesser (och helt gratis!!).

Tomaterna till soppa och sallad hade jag och sonen hämtat hos Mölnebo Hälsokost.

Champange och små smördegsbröd fyllda med Saint Agur- ost. Köpoedeg rullades ut, skär små fyrkanter, lägg på en klick ost vit ihop och limma med ägg, grädda i 225 grader.

Soppa - skålla tomater hastigt i hett vatten, kyl och skala, sjud tomaterna och lite tomatpure i lite vatten och vitt vin i 45 min, salta, peppra och lite socker, mixa slät.

Lax - dela laxfilé i portionsbitar, salta och peppra, baka i ugn på 150 grader i 3-5 min så att fisken "stannar" (ej genomkokt). Koka en lag på tjeckisktöl, socker, ättika och dill. Låt svalna något och slå sedan över fisken, ställ i kylen 8 timmar. Servera med sås på repad och hackad dragon och creme fraiche. Det gröna bladet är någon form av spenat vars namn jag glömt - också från Mölnebo Hälsokosts växthus.

Torsk/Marulk - stycka ut kinder, tungor och halskött ur huvudena. Lägg i saltlag för rimmning i 4 timmar. Ta upp och panera i lite vetemjöl och stek hastigt i smör.

Tomater - dela småtomater och torka ett par timmar i 100 grader med öppen lucka. Lägg i ABU-rök och rök i ca 20 minuter. Servera med djungelgurka.
Vodka och jordgubbsgranitée - koka jordgubbar, med floursocker och ngn matsked vatten under lock på svag värme i 20 min - passera i sil. Rör i lite pressad citron och vodka, lägg i bunke och frys, ta ut då och då och rör om med gaffel.

Inga kommentarer: